Wednesday, June 19, 2019

Islam dan Kenegaraan: Suatu Perbahasan Dalam Konteks Fiqh Malaysia





Kompilasi Kertas-kertas Nadwah Ulama’ Nahdhah Jadidah (NUNJI), Parti Amanah Negara, Kuala Lumpur.2017

Ringkasan dan Ulasan Buku

ringkasnya bab pertaman buku ini adalah tulisan YB Datuk Seri Dr Mujahid Yusof yang membincangkan persoalan fiqh Siyasi Manhaj Malaysia. Pemikiran siasah adalah berkenaan dengan pentadbiran manusia yang terikat dengan kemaslahatan Imamah (kepimpinan). Formulasi pemikiran tersebut akhirnya melahirkan kitab al-ahkam al-Sultaniyyat oleh Abul Hasan al-Mawardi dan siyasah syariyyah fi al-Islam Rai’e wa Ra’ieyah oleh Imam Ibnu Taimiyyah. Penulisan ini berbentuk teori sebagai garis panduan bagi pelaksanaan pentadbiran negara berdasarkan waqi’ Malaysia itu sendiri.

Bab Kedua tulisan  Syeikh Sayyid Muhammad Farjani dari Parti al-Nahdhah Tunisia menceritakan pengalaman kemenangan mereka yang pertama sebagai parti komponen kerajaan. Beliau menyebut tentang beberapa cabaran, pilihan dan keputusan yang dihadapi dan dibuat. Menceritakan sebab-sebab kekalahan dalam pilihan raya kedua selepas Arab Spring dimana faktor media massa yang tidak menyebelahi dan terdapat kesukaran-kesukaran lain. Oleh itu, beliau memberi beberapa nasihat dan pandangan berkenaan tahaluf siyasi dan realiti pentadbiran yang disyorkan.

Bab ketiga pula  adalah tulisan  SyeikhDr Musa Ibrahim yang merinmngkaskan  prinsip- prinsip siasah syariyyah yang utama iaitu:
-Sistem politik Islam dibangunkan atas prinsdip menjaga maslahah (kebaikan) dan menolak mafsadah (keburukan).
- Perkara-perkara penting yang perlu diambil berat di dalam Fiqh as-Siyasah ialah Fiqh al-waqie, fiqh al-awlawiyyat, fiqh al-maalat dan fiqh al-Muwazanat.
-Fiqh Haraki  yang dibincangkan atas perubahan dan perkembangan terkini berdasarkan sirah Rasulullah SAW dan hukum2 yang dibawa berdasarkan situasi.  
- Percaya kepada proses dialog dan interaksi dengan pelbagai tamadun namun dalam masa memelihara identity Islam dan kejelasannya.
- Bersikap terbuka kepada kebudayaan asing dan sedia berdialog untuk mencapai maslahah yang sama dalam ketetapan agama Islam.


Bab Keempat adalah tulisan Dato’ Dr Siddiq Fadzil berkaitan fiqh al-Waqie dalam pembinaan fiqh Malaysia yang mana hukum dan perubahan zaman dan tempat tidak dapat dipisahkan. Namun demikian pendekatan fiqh al-waqi’ ini perlu diwaspadai batasan-batasanya agar terhindar dari ketelanjuran sama ada menjadi terlalu ekstremis atau terlalu liberal. Mengaplikasikan nass keatas waqi’ bukan sesuatu yang mudah untuk dipraktikkan kerana tanpa jawapan yang realistik, tuntas dan meyakinkan menyebabkan orang mencari jawapan di tempat lain.

Bab Kelima adalah tulisan Datuk Seri Wan Salim bin Mohd Noor, Mufti Pulau Pinang menyenaraikan beberapa cabaran utama yang yang perlu diambil kira dalam pelaksanaan syariat Islam di Malaysia. Cabaran-cabaran itu adalah dari sudut perundangan dan kehakiman, cabaran masyarakat majmuk dan sebagainya. Penulisan ini menyenaraikan cabaran tersebut adalah dengan tujuan agar ia dapat dibincangkan secara bersama untuk kelestarian pelaksanaan syariah di Malaysia.

Bab keenam ialah tulisan  Mohd Parid bin Syeikh Ahmad menjelaskan tentang susurgalur kewarganegaraan di Malaysia, istilah-istilah yang biasa terdapat kekeliruan dalam pewacanaan fiqh al-Muwatonah iaitu seperti perjanjian zimmah,bayaran jizyah dan wala’ wal bara’. Penulisan ini juga menjelaskan sumber legitimasi fiqh al-muwatonah iaitu:
-Piagam Madinah
-perjanjian Hudaibiah
-Khutbah al-Wada’
-Akad Mua’ahadah
Manakala dijelaskan mengenai prinsip-prinsip asas kewarganegaraan antaranya ialah:
-Rahmat adalah misi dan risalah Rasulullah SAW
-Kemuliaan Manusia
-kemanusian Syariat Islam
-toleransi dan kebebasan beragama dll.

Bab ketujuh ialah tulisan YB Dr. Maszlee Malik mengenai spectrum baru politik Islam moden dalm mendifinisikan fiqh al-Muwatonah, pandangan-pandangan ulama’ mengenainya, prinsip-prinsip dari Sahifah Madinah dan analisa kandungannya serta membincangkan dalam konteks situasi di Malaysia.

Bab kelapan ialah tulisan Dr Zaharuddin Abd Rahman mengenai kefahaman terhadap definisi dan istilah Jemaah Islam berdasarkan hadith-hadith Rasulullah SAW dan pandangan-pandangan ulama mengenainya. Beliau juga membuat pentarjihan serta membincangkan  berkaitan isu bai’ah dan ta’liq yang berlaku.

Bab kesembilan ialah nukilan dari Syeikh Isam Ali mengenai pelaksanaan syaria Islamiyyah di Mesir berikutan kemenangan golongan Islamis sehingga dipihak lain terdapat kebimbangan atas perkara tersebut. Dalam masa yang sama terdapat kesalahfahaman mengenai konsep syariat  dan kebolehlaksanaannya. Apatah lagi awam memahami hukum syariat hanya sebagai sebagai hukum hudud semata-mata. Oleh itu penulisan ini lebih kepada mnjelaskan makna syariat dalam ertikata yang sebenar termasuk memerangi kemiskinan, peranan wanita, keadilan dan kebebasan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment