Kompilasi Kertas-kertas Nadwah Ulama’ Nahdhah Jadidah (NUNJI), Parti Amanah Negara, Kuala Lumpur.2017
Ringkasan dan Ulasan Buku
ringkasnya bab pertaman buku ini adalah tulisan YB Datuk Seri Dr Mujahid
Yusof yang membincangkan persoalan fiqh Siyasi Manhaj Malaysia. Pemikiran
siasah adalah berkenaan dengan pentadbiran manusia yang terikat dengan
kemaslahatan Imamah (kepimpinan). Formulasi pemikiran tersebut akhirnya
melahirkan kitab al-ahkam al-Sultaniyyat oleh Abul Hasan al-Mawardi dan siyasah
syariyyah fi al-Islam Rai’e wa Ra’ieyah oleh Imam Ibnu Taimiyyah. Penulisan ini
berbentuk teori sebagai garis panduan bagi pelaksanaan pentadbiran negara berdasarkan
waqi’ Malaysia itu sendiri.
Bab Kedua tulisan Syeikh Sayyid
Muhammad Farjani dari Parti al-Nahdhah Tunisia menceritakan pengalaman kemenangan
mereka yang pertama sebagai parti komponen kerajaan. Beliau menyebut tentang
beberapa cabaran, pilihan dan keputusan yang dihadapi dan dibuat. Menceritakan
sebab-sebab kekalahan dalam pilihan raya kedua selepas Arab Spring dimana
faktor media massa yang tidak menyebelahi dan terdapat kesukaran-kesukaran
lain. Oleh itu, beliau memberi beberapa nasihat dan pandangan berkenaan tahaluf
siyasi dan realiti pentadbiran yang disyorkan.
Bab ketiga pula adalah
tulisan SyeikhDr Musa Ibrahim yang
merinmngkaskan prinsip- prinsip siasah
syariyyah yang utama iaitu:
-Sistem politik Islam dibangunkan atas prinsdip menjaga maslahah
(kebaikan) dan menolak mafsadah (keburukan).
- Perkara-perkara penting yang perlu diambil berat di dalam Fiqh
as-Siyasah ialah Fiqh al-waqie, fiqh al-awlawiyyat, fiqh al-maalat dan fiqh
al-Muwazanat.
-Fiqh Haraki yang dibincangkan
atas perubahan dan perkembangan terkini berdasarkan sirah Rasulullah SAW dan
hukum2 yang dibawa berdasarkan situasi.
- Percaya kepada proses dialog dan interaksi dengan pelbagai tamadun
namun dalam masa memelihara identity Islam dan kejelasannya.
- Bersikap terbuka kepada kebudayaan asing dan sedia berdialog untuk
mencapai maslahah yang sama dalam ketetapan agama Islam.
Bab Keempat adalah tulisan Dato’ Dr Siddiq Fadzil berkaitan fiqh
al-Waqie dalam pembinaan fiqh Malaysia yang mana hukum dan perubahan zaman dan
tempat tidak dapat dipisahkan. Namun demikian pendekatan fiqh al-waqi’ ini
perlu diwaspadai batasan-batasanya agar terhindar dari ketelanjuran sama ada
menjadi terlalu ekstremis atau terlalu liberal. Mengaplikasikan nass keatas
waqi’ bukan sesuatu yang mudah untuk dipraktikkan kerana tanpa jawapan yang realistik,
tuntas dan meyakinkan menyebabkan orang mencari jawapan di tempat lain.
Bab Kelima adalah tulisan Datuk Seri Wan Salim bin Mohd Noor, Mufti
Pulau Pinang menyenaraikan beberapa cabaran utama yang yang perlu diambil kira
dalam pelaksanaan syariat Islam di Malaysia. Cabaran-cabaran itu adalah dari
sudut perundangan dan kehakiman, cabaran masyarakat majmuk dan sebagainya. Penulisan
ini menyenaraikan cabaran tersebut adalah dengan tujuan agar ia dapat
dibincangkan secara bersama untuk kelestarian pelaksanaan syariah di Malaysia.
Bab keenam ialah tulisan Mohd
Parid bin Syeikh Ahmad menjelaskan tentang susurgalur kewarganegaraan di
Malaysia, istilah-istilah yang biasa terdapat kekeliruan dalam pewacanaan fiqh
al-Muwatonah iaitu seperti perjanjian zimmah,bayaran jizyah dan wala’ wal bara’.
Penulisan ini juga menjelaskan sumber legitimasi fiqh al-muwatonah iaitu:
-Piagam Madinah
-perjanjian Hudaibiah
-Khutbah al-Wada’
-Akad Mua’ahadah
Manakala dijelaskan mengenai prinsip-prinsip asas kewarganegaraan antaranya
ialah:
-Rahmat adalah misi dan risalah Rasulullah SAW
-Kemuliaan Manusia
-kemanusian Syariat Islam
-toleransi dan kebebasan beragama dll.
Bab ketujuh ialah tulisan YB Dr. Maszlee Malik mengenai spectrum baru
politik Islam moden dalm mendifinisikan fiqh al-Muwatonah, pandangan-pandangan
ulama’ mengenainya, prinsip-prinsip dari Sahifah Madinah dan analisa kandungannya
serta membincangkan dalam konteks situasi di Malaysia.
Bab kelapan ialah tulisan Dr Zaharuddin Abd Rahman mengenai kefahaman
terhadap definisi dan istilah Jemaah Islam berdasarkan hadith-hadith Rasulullah
SAW dan pandangan-pandangan ulama mengenainya. Beliau juga membuat pentarjihan
serta membincangkan berkaitan isu bai’ah
dan ta’liq yang berlaku.
Bab kesembilan ialah nukilan dari Syeikh Isam Ali mengenai pelaksanaan
syaria Islamiyyah di Mesir berikutan kemenangan golongan Islamis sehingga
dipihak lain terdapat kebimbangan atas perkara tersebut. Dalam masa yang sama
terdapat kesalahfahaman mengenai konsep syariat
dan kebolehlaksanaannya. Apatah lagi awam memahami hukum syariat hanya
sebagai sebagai hukum hudud semata-mata. Oleh itu penulisan ini lebih kepada
mnjelaskan makna syariat dalam ertikata yang sebenar termasuk memerangi
kemiskinan, peranan wanita, keadilan dan kebebasan dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment