Monday, June 17, 2019

Islam Bukan Agama Teroris Islamfobia, Pertembungan Budaya Dan Perang Global Terhadap Keganasan



Penulis, tarikh, penerbit: Mujahid Yusof, 2016, Ilham Books, Petaling Jaya.

Ringkasan Buku:

Peperangan terhadap keganasan adalah realiti dunia hari ini walaupun pengganas bukan penghuni utama dunia Islam tetapi agama Islam terpalit setelah sesetengah pihak menjadikan agama sebagai tapak pelancarannya. Keganasan berlaku atas pelbagai faktor seperti penindasan, kemiskinan, dasar baru penjajahan ataupun kegagalan demokrasi.

Buku ini cuba menerang balas terhadap terhadap anggapan dimana Islam pula yang diheret dalam kancah keganasan. Maka dalam bab awal penulis berkongsi mengenai pengalamannya merantau dalam misi kemanusiaan, penceritaan pandangan terhadap tokoh-tokoh yang ditemuinya, menghayati persekitaran konflik dan penderitaan mangsa perang. Maka dari situ penulis cuba menganalisis konflik yang berlaku dan juga mendapatkan pandangan dari tokoh-tokoh besar antarabangsa mengenai isu politik di Malaysia.

Perbincangan buku ini kemudiannya ditulis dalam 5 tema atau wacana utama iaitu:

1.   wacana negara barat 
memuatkan isu prejudis barat terhadap Islam, Islam pasca tragedi 9/11, asas Idealogi memerangi keganasan, krisis pertembungan peradaban (clash of civilization), doktrinisasi islamphobia dan implikasi islamophobia sehingga kemanusiaan dan kebebasan tercabar. Oleh itu buku ini cuba menjelaskan kepada masyarakat agar dapat menilai secara adil kepada tafsiran keganasan yang dilihat kuasa besar berselindung untuk melaksanakan kepentingan geo-politiknya.

2.  wacana dunia Islam
membincangkan Geo-Politik Negara Islam yang mana berlakunya pertembungan kuasa dari kelahiran negara republik baru dan juga pertembungan dalam perebutan pengaruh sunni-syiah,  ketidakstabilan dan ilusi demokrasi disebalik Arab Spring, peperangan sivil dan konflik berterusan antara negara arab, karektreristik kepimpinan negara Islam yang lemah, keberagaman pemakaian dasar Islam dan juga kepelbagaian penafsiran Islam dalam realiti bernegara.  Kepelbagaian responsif negara-negara Islam tersebut terhadap keganasan menunjukkan bahawa keganasan memang wujud dan perlu ditangani sebulat suara dan digubal pelbagai undang-undang berkaitan.

3.  wacana ekstrimis/ aksi teroris 
Mutakhir ini pelbagai idealogi yang lebih keras berpotensi mempengaruhi masyarakat untuk bertindak dengan lebih agresif atau menjustifikasi keganasan dan berubah menjadi teroris.. Motivasi atas nama pembelaan, jihad, retorik negara Islam dan khilafah juga boleh menyumbang kepada keganasan. Penularan idealogi ‘pengganas’ terbina atas beberapa faktor:
  • Pemahaman teks al-\quran yang rigid tanpa memahami disiplin pelaksanaan dan konteks;
  • Budaya menghukum dan melabel;
  • Memahami hubungan Islam dan non muslim berdasarkan isu kafir semata-mata;
  • Rujukan kepada teks sejarah sebagai mutlak tanpa menyesuaikan mengikut keadaan;
  • Faktor-faktor itu menyebabkan kemunculan khawarij moden serta implikasi sosial dan perundangan. 
4.   wacana awam
Masyarakat awam dilihat keliru dalam memahami keganasan dalam  manipulasi persepsi yang telah dibina oleh dunia barat. Ramai juga dalam kalangan ulama dituduh menyokong idea keganasan. Namun demikian  para ulama jugalah perlu menyemakimbangkan apa yang diselewengkan oleh barat atau kumpulan yang mendoktrinkan ahlinya kepada keganasan iaitu mendefinisikan semula istilah jihad yang disalahertikan.

5.  wacana Islam
Islam tidak mudah dalam mensyariatkan peperangan atau pembunuhan kerana Islam adalah agama rahmah, penyebaran ilmu dan penyebaran Islam ialah melalui wadah asas iaitu pendidikan. Islam tidak menerima keganasan tetapi dalam masa yang sama Islam tidak boleh menerima budaya hidup bebas tanpa had.


Oleh itu jawapan kepada mengapa keganasan menjadi subur dan berkembang ialah salah satunya adalah kerana usaha giat menafikan kepelbagaian dan mahu dunia hanya tunduk kepada seorang dua manusia yang berkuasa sahaja. Keganasan disebabkan perkara-perkara inilah yang berlaku di seluruh dunia dari zaman lampau ke zaman kini. Selain dari faktor kemiskinan, ketidakpuasan hati lalu memberontak kerana mahukan kebebasan dan hak. Ia tidak terjadi dalam kelompangan semata-mata, bahkan kerana desakan faktor-faktor yang pelbagai yang perlu ditangani secara bersama-sama dengan memahami keadaan dan bersikap optimistik terhadap nilai kedamaian, kemanusiaan untuk kebaikan bersama. 

Akhir sekali, penulis juga menggesa keperibadian yang baik perlu ada dalam setiap muslim agak ia  dapat mempengaruhi dan berperanan terhadap apa yang berlaku antaranya:
  • teguh berprinsip
  • berlemah lembut, bersopan dan berhemah (mempunyai sifat rahmah)
  • mejaga kemuliaan diri iaitu hubungan dengan Allah dan manusia
  • beilmu dan berakal iaitu boleh membezakan antara yang hak dan yang batil, kebaikan dan keburukan.


No comments:

Post a Comment